Zapewnienie dostępności strony staje się jednym z głównych wymogów stawianych nowoczesnym witrynom internetowym. Właściciele stron często zastanawiają się, jak wdrożyć najlepsze praktyki SEO i te dotyczące dostępności. Warto wiedzieć, że przestrzeganie wytycznych dotyczących dostępności stron internetowych będzie miało pozytywny wpływ na strategię SEO i odwrotnie, ponieważ ścieżki wdrażania obu tych rozwiązań często się pokrywają.
Dostępność nie może negatywnie wpływać na SEO. Są one powiązane i mają ze sobą dobrze współgrać, ale wymagane jest wdrożenie dostępności zgodnie z najnowszymi standardami. Różne typy błędów mogą zaszkodzić SEO.
Stworzenie strony internetowej zapewniającej dostępność może wydawać się tematem technicznym i wymagającym dużej wiedzy, ale tak nie jest. Chodzi po prostu o to, aby witryna była łatwa w nawigacji i zrozumiała. Ponieważ jej struktura jest istotnym elementem SEO, rozsądnie jest traktować dostępność i SEO jako całość. Nie oznacza to jednak, że jest to łatwe.
W tym artykule omówimy podstawowe, znane sposoby współpracy między SEO a dostępnością witryny.
SEO to praktyki polegające na zwiększaniu ruchu na stronach internetowych z wyszukiwarek. Witryna musi spełniać najważniejsze wytyczne SEO, takie jak wysokiej jakości treść, poprawność techniczna i stosowanie praktyk projektowania stron internetowych. Nigdy nie jest za późno na poprawę SEO na swojej stronie internetowej.
Dostępność stron internetowych polega na zapewnieniu, że strony internetowe są dostępne i użyteczne dla wszystkich. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy niepełnosprawni mogą zobaczyć, zrozumieć, poruszać się i współdziałać z witryną. Dostępność stron internetowych obejmuje usuwanie barier dla osób z upośledzeniami słuchowymi, poznawczymi, fizycznymi, neurologicznymi i wzrokowymi.
Projektowanie dostępnych stron internetowych
Dostępność: Projekt witryny zawiera wiele elementów wizualnych, które muszą być przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Najważniejsze elementy to:
SEO: Projekt strony internetowej może znacząco wpłynąć na jej pozycję w rankingu. Aspekty takie jak przyjazność strony dla użytkownika, łatwość nawigacji po stronie, formularze kontaktowe i wykorzystanie multimediów mają wpływ na wyższe pozycje w wyszukiwarkach.
Metadane
Dostępność: Metadane odnoszą się do dwóch głównych informacji: meta tytułów i meta opisów. Metaopisy to tekst znajdujący się pod linkiem na stronie z wynikami wyszukiwania. Czytniki ekranu odczytują metadane użytkownika.
SEO: Metadane, podobnie jak meta opis, nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale przede wszystkim wpływają na współczynnik klikalności. Metadane mają za zadanie dać użytkownikowi podgląd treści na stronie i zachęcić go do kliknięcia.
Tekst Alt obrazka
Dostępność: Tekst ALT jest podstawowym elementem, który pozwala niewidomym lub niedowidzącym użytkownikom zrozumieć kontekst obrazka. Czytniki ekranu odczytują tekst ALT, aby użytkownik mógł zrozumieć treść grafiki na stronie.
SEO: Wyszukiwarki nie potrafią czytać obrazków. Dokładny tekst ALT pozwala wyszukiwarkom na rozszyfrowanie kontekstu obrazka. Dodatkowo, dokładny tekst ALT może umożliwić wyświetlanie obrazków w wyszukiwarce Google Image Search.
Transkrypcje audio i wideo
Dostępność: transkrypcje wideo umożliwiają dostęp do materiałów wideo szerszemu gronu osób. Dzięki temu filmy są dostępne dla osób niewidomych i niesłyszących, a także dla tych, którzy mają wolne łącze WiFi lub są narażeni na ataki spowodowane migającymi obrazami.
SEO: Wyszukiwarki nie potrafią czytać materiałów wideo, dlatego istotne jest zamieszczenie transkrypcji informacyjnej na tej samej stronie co film.
Link Anchor Text
Dostępność: Anchor text to widoczny, klikalny tekst znajdujący się w linku HTML. Czytniki ekranu skanują stronę, identyfikują odnośniki w kodzie i odczytują tekst. Czytnik ekranu informuje odwiedzającego, że link istnieje i odczytuje anchor text jako opis opisujący użytkownikowi, do jakiej treści prowadzi.
SEO: Łącza anchor text są niezbędne w wielu aspektach SEO. Dla użytkownika i botów wyszukiwarek anchor text jest informacją o stronie, do której prowadzi link.
Struktura znaczników nagłówków
Dostępność: Właściwa struktura nagłówków na stronie ma kluczowe znaczenie dla dostępności. Czytniki ekranu rozróżniają nagłówki HTML od zwykłego tekstu akapitowego, dlatego należy upewnić się, że nagłówki mają prawidłową strukturę i są ułożone chronologicznie. Dzięki temu odwiedzający stronę będą mogli łatwiej zrozumieć jej podział tematyczny.
SEO: Właściwa struktura nagłówków jest niezbędna do zrozumienia strony przez boty wyszukiwarek. Istotny jest logiczny podział treści i odpowiednio utworzone podrozdziały strony.
Dbając o to, by strona spełniała wymogi WCAG i była dostępna, poprawiamy jej strukturę i stosujemy właściwe praktyki, które są również bardzo ważne w SEO.
DJ-Accessibility - dodatek do WordPress i Joomla
Jest to zestaw narzędzi ułatwiających osobom niepełnosprawnym poruszanie się po witrynie. Możesz wyświetlać opcje dostępności w wyskakującym okienku lub na pasku narzędzi na swojej stronie. Dodatek zapewnia rozszerzone funkcje, które poprawiają UX witryny (kontrasty, tryb czytania, czytnik ekranu, wybór linków itp.)
DJ-MegaMenu - moduł menu Joomla
To rozwiązanie menu dla Joomla 4 zostało zaprojektowane z myślą o spełnieniu wymagań WCAG.
DJ-MegaMenu jest w pełni responsywny, zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych, z poziomym i pionowym układem oraz menu off-canvas. Jest w pełni dostępny za pomocą klawiszy na klawiaturze.
DJ-MediaTools - galeria i pokaz slajdów dla Joomla 4
DJ-MediaTools to responsywny, dostępny slider dla Joomla 4, którym można zarządzać za pomocą komponentów i modułów.
Dodatkową alternatywą jest wykorzystanie dostępnych szablonów Joomla lub motywów WCAG WordPress. Zawsze łatwiej jest uruchomić witrynę przygotowaną pod wytyczne WCAG niż uruchomić witrynę niespełniającą tego wymogu, a następnie poprawiać zgodność z WCAG.
Dostępne szablony Joomla są zgodne z zaleceniami dotyczącymi udostępniania treści internetowych WCAG (ADA i Section 508). Motywy WCAG WordPress są zaprojektowane i stworzone specjalnie po to, by spełniać wymagania WCAG i ADA.
Można powiedzieć, że dostępność i SEO współdziałają w celu poprawy wydajności witryny. Wiele aspektów SEO i dostępności witryny idzie ze sobą w parze i daje takie same rezultaty. Płynna integracja tych dwóch aspektów to sytuacja, w której obie strony wygrywają. Zapewnia ona lepsze wrażenia użytkownikom, zwiększa widoczność witryny w Internecie, zwiększa liczbę konwersji i pozwala generować większe zyski.
Google zauważa, że starasz się osiągnąć zgodność z WCAG/ADA, tworząc bardziej dostępną witrynę. Strony internetowe, które gwarantują dostępność, są traktowane priorytetowo. Pamiętając zarówno o WCAG, jak i o SEO, wprowadzasz swoją witrynę na drogę prowadzącą do wyższych pozycji w wyszukiwarkach i większej liczby odwiedzających ją użytkowników.
korzystamy z bezpiecznych płatności online PayNow, Paypal, Przelewy24 z obsługą kart kredytowych
Wszystkie produkty zakupione na naszej stronie podlegają zwrotowi.
Dedykowany system helpdesk dla aktywnych subskrybentów.